با سلام " به وبلاگ دفتر پیشخوان مشکان خوش آمدید.

دفتر پیشخوان مشکان آماده ارائه خدمات به همشهریان عزیز و روستاهای مجاور می باشد لذا با ارائه انتقادات و پیشنهادات ما را در جهت خدمت رسانی بهتر یاری فرمائید.

دفتر پیشخوان مشکان به منظور خدمت رسانی و سهولت مردم عزیز شهرمشکان و روستاهای مجاور در تاریخ 1394/09/07 و با حضور معاونت فرمانداری خوشاب و بخشدار محترم مشکان و جمعی از همشهریان عزیز افتتاح گردید.

بایگانی

بخش مشکان به تبع شهرستان خوشاب برابر مصوبه هیأت محترم وزیران در تاریخ 89/7/3 تأسیس گردید. پس از گذشت حدود 10 ماه اولین بخشدار مشکان در تاریخ 90/5/8 منصوب شد. این بخش که پیش از این به عنوان یکی از دهستانهای بخش خوشاب سابق به نام دره یام شهرت داشت از این پس تحت عنوان بخش مشکان و با دو دهستان مشکان و یام در تقسیمات کشوری دیده می شود. برابر سرشماری عمومی نفوس و مسکن 90 این بخش با 29 روستا دارای 2922 خانوار و 10569 نفر جمعیت است. بیشتر جمعیت در مرکز بخش در روستای مشکان با 1116 خانوار و 4331 نفر و کمترین آن در روستای آبروان با 4 خانوار و 17 نفر جمعیت متمرکز شده است. 24 دهیاری در بخش مشکان فعالیت دارند که تنها دهیاری روستای مشکان واجد شرایط دهیار تمام وقت است. 24 روستا دارای شورای اسلامی بوده که شورای مرکز بخش به تناسب جمعیت 5 نفره است. مساحت بخش مشکان طبق اعلام منابع غیر رسمی 675 کیلومتر مربع می باشد. مشکان با بخش های صفی آباد اسفراین ، سرولایت نیشابور، طاغنکوه فیروزه، مرکزی خوشاب دارای مرز مشترک است.
درآمد و ارتزاق غالب مردم بخش کشاورزی و باغداری است و از 55 چاه عمیق، 2 حلقه چاه نیمه عمیق و 2 رودخانه دائمی بهره می برند. کشت عمده منطقه گندم، جو، یونجه، نخود، صیفی جات، گردو، بادام، خربزه، هندوانه و انگور است. کمبود اراضی کشاورزی در دهستان یام از یک سو و حمله گرازهای وحشی از سوی دیگر موجب از رونق افتادن کشاورزی در این دهستان و به تبع آن مهاجرت اهالی به سایر شهرستانها شده است. وجود نیروی ماهر سراجی، قالیبافی و صنایع دستی از قابلیتهایی است که با ایجاد ساز و کار مناسب می توان زمینه بهره برداری از آن را در کنار کشاورزی و دامداری فراهم ساخت. بخش مشکان 57 شهید به نظام جمهوری اسلامی تقدیم کرده است. وجود 42 واحد آموزشی و نزدیک به 2000 دانش آموز در مقاطع مختلف، 22 رابط فرهنگی روستایی، بهره مندی همه روستاها از مسجد(33) ، وجود 6 حسینیه در بخش و استعداد موجود در زمینه روحانیون بومی غیر ساکن و پویایی جوانان و رقبت به تأسیس سازمانهای مردم نهاد با جهت دهی مناسب مسئولین می توانند باعث توسعه اقتصادی و رشد فرهنگی و آموزشی در منطقه شود. گرچه سرانه ورزشی روستائیان عزیز این بخش ناچیز قلمداد  می گردد اما با ساخت سالن کشتی چوخه روستای دیوانگاه و سالن ورزشی چند منظوره در حال احداث مرکز بخش ، چهره ای دیگر از بخش مشکان در این زمینه به نمایش گذاشته شده است.
بخش مشکان دارای 135 کیلومتر راه که 80 کیلومتر آن آسفالت و 55کیلومتر آن خاکی است می باشد. حدود 30 کیلومتر از کل جاده آسفالته جزئی از جاده ترانزیتی سبزوار-خوشاب- قوچان محسوب می شود. با اتمام پروژه های در حال اجرای راه روستاهای دهنه شور، اردنج، ینگ و دربند سهم راه آسفالت بخش حدود 15کیلومتر افزایش خواهد داشت. کلیه روستاهای مشکان دارای برق بوده و به جز 7 روستا سایر روستاها از آب شرب بهداشتی برخوردارند.